Vem är årets Ingeborg? Nominera senast 6 maj 2022

I år fyller Norrlandsförbundet 70 år – och det ska vi fira. Vi vill särskilt uppmärksamma driftiga kvinnor som engagerar sig ideellt för kvinnor, kultur, barn och unga eller gröna näringar. Därför stiftar vi ett nytt pris till minne av förbundets grundare Ingeborg Hedberg.

Priset kan delas ut till en kvinna som är bosatt i Norrland och har varit ideellt verksam i minst 10 år.

Skicka ditt förslag med en motivering till info@norrlandsforbundet.se senast 6 maj 2022.

Priset är 12 000 kronor och ett diplom som delas ut vid Norrlandsförbundets jubileumsfest tisdag 31 maj i Köpmanholmen och på Ulvön. Pristagaren och en medföljande deltar utan kostnad.

Ingeborg Hedberg var gift med disponenten på bruket i Köpmanholmen, och navet i sitt lokalsamhälle och i Norrlands kulturcentrum från 1930-talet och fram till sin död 1966. Hon grundade även en förskola, ett tvätteri, semestervistelser för ensamma mödrar, Barnens dag, filmvisningar, odlingslotter, en trädgårdsodlarförening och en försöksodling för härdiga växter.

Ulla Näsman  juryordförande, 070-632 25 83, ullansman@gmail.com

Karin Johansson förbundsordförande,  070-268 84 80,  karin@norrlandsforbundet.se